Det intressanta i artikeln är inte hur reportern sågar skolan med fotknölarna utan diskussionen runt matematiken. Först och främst så fanns det allmän och särskild matematik. I den allmänna gruppen satt "bråkstakarna" och hade slapp attityd. Vi gjorde inget för att lära oss och dessutom hade vi hög musik på bandspelaren. Någon borde ta kommandot...
Någon lärare uttrycker att matematiklärarna har svårt att släppa boken. "Man borde absolut verklighetsförankra matematiken!" Känns det igen? Diskussionen om att eleverna sitter i det tysta och räknar pågår även nu... Vi står alltså kvar på samma ställe som på åttitalet?
Och särskild och allmän matematik? Kan det vara det Björklund eftersträvar när han pratar om att (gymnasienivå) förändra kurserna så att yrkesinriktade utbildningar inte läser lika mycket i kärnämnen som nu utan ska fokusera på yrkesbehörigheten?
Vart är vi på väg
och
VEM visar vägen?
och
VEM visar vägen?
1 kommentar:
Vi ÄR på väg eftersom det finns många lärare som visar vägen, genom att de tänker, reflekterar, funderar OCH bloggar kring t ex matematikämnet ;). Jag har stora förhoppningar att eleverna får den matematikundervisning som de har rätt till, allt enligt gällande kursplaner och läroplan.
Skicka en kommentar