tisdag 26 maj 2009

Plötsligt händer det!

Produkten i all ära, alltså den blivande matematikfilmen med eleverna... MEN processen är ju så spännande, helt otroligt vad som kan hända både med mig och eleverna. Eleverna fick i uppgift att diskutera och lösas ett problem. Problemet bestod av att förklara hur och när en femtedel kan vara mer än en fjärdedel. Det betyder i sin tur att man måste ha förstår vad delarna innebär och i relation till vad de ska jämföra med.

Efter en introduktion i dramaturgi, filmuppbyggnad och en klassisk genomgång av bråk, decimaltal och procent så fick eleverna sitt problem. Diskussionerna började ganska trevande då "fröken" inte ville ha några rätta svar utan olika problemformuleringar och lösningar. Men snart vågade flera av eleverna spåna fritt, diskutera vad som var möjligt och inte. Och visst, många lösningar på många problem fanns ju där, hos eleverna.

Plötsligt så händer det!
Eleverna började reflektera och jämföra med verkligheten, förståelsen och tillämpad kunskap gör sig närvarande! Att vara med här och nu, är helt otroligt, vilken känsla.
Matematik på riktigt!

Inga kommentarer: