söndag 3 maj 2009

Det var bättre förr..

En klasskamrat från årskurs 9 har skickat mig kopior på en helsides artikel om skolan på 80-talet. Hade glömt att den existerade och skrattade gott när jag läste igenom den. Samtidigt som jag blir lite trött....

Det är en artikelserie om hur dålig den svenska skolan är. Känns det igen? Hela artikeln är skriven på ett mycket vinklat sätt och skolan framstår som ett stort uppehållsrum eller kanske någon slags förvaring. Ingen diciplin, ingen respekt, alla gör som de vill, inga vikarier, inställda lektioner, dåliga kunskaper, ja så låter det rakt igenom. Tröttsamt. Så Björklund, kom med nåt nytt, farligt att låta som en gammal repig LP-skiva!!! (ganska åtti va med LP:-)

Lite intressant finns att läsa om matematiken i artikeln, om att det är för lite praktisk matematik, att lärarna har svårt att låta bli matematikboken och särskild och allmän kurs i matematk. Jag återkommer till denna bit i nästa inlägg.

Men det var bättre förr?!

Nja... inte enligt den svartmålande artikeln från 80-talet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju nästan som om artikeln kunde vara skriven idag - är det Björklund som varit i farten igen ;D. Förutom det där med allmän och särskild matte - den kommer jag ihåg från 80-talet. Jag var en del av den. Bilden på artikeln är som tagen från min egen skolkatalog - haha.

Fröken T sa...

Tror faktiskt att det var mycket värre förr iaf vad gäller matematiken. Vi var dessutom en produkt av "Hej Matematik" och "mängdlära", den förlorade mattegenerationen som vi kallas, ingen begrep något allra minst lärarna tror jag.