Det är inte helt ovanligt att språklärarna och SO-lärarna använder sig av film på vår skola som ett pedagogsikt verktyg. Vi har haft förmånen att ha tillgång till mediapedagog som har funnits som stöd i projekt. Jag tror också att (men jag vet inte) den film som skapas på andra skolor görs som hos oss, i språk och kanske eventuellt i SO. Så det börjar röra sig bakom pannbenet, hur gör jag? Hur kan jag använda mig av t ex film i matematiken? Hur gör jag det intressant och hur får jag in djupare reflektion med film i matematiken?
Det blir en utmaning och jag antar den!
Ungas mediekonsumtion:
Varje dag lägger unga en dryg timme på att konsumera rörliga bilder via internetrelaterade plattformar.
-
Bland 15-24 åringarna använder 86% internet dagligen (denna siffra
ökar varje år). -
Unga män tittar allt mindre på traditionell tv. Under senaste fyra åren (2007) har tittandet bland 15-29 åringar minskat med 13 procent.
-
Under samma 15–29 åringar har också radikalt ökat sin konsumtion av
nya plattformar som webbklipp och nedladdat. -
50% av 15-19 åringarna laddar ned film.
(från www.filmiklassrummet.se)
3 kommentarer:
Börja med att streama matematikfilmer från UR. Det gillar ungarna och det kan bli riktigt bra mattesnack efteråt. Teacher on Demand är en bra sida. Vet att det finns lite filmer att använda sig av - värt att kolla i alla fall :)
mmm jo, UR har jag använt mig av. Finns mycket att diskutera och reflektera över.... Men att göra film har jag inte provat på än i ämnet matematik. Att använda film som pedagogiskt verktyg med ungarna känns spännande.
Jag ska kolla in Teacher on Demand, låter lockande. Tack för tipset!
Gör räkneberättelser, fast det kanske inte heter så när man går på högstadiet ;)
Eleverna kan göra "instruktionsfilmer", på så sätt får de ju syn på sitt eget lärande (få inspiration från Teacher on Demand).
Gestalta problemlösning - åh jösses vad roligt det här låter, att göra film i matematiken . Go girl!
Skicka en kommentar