onsdag 8 april 2009

Pluttiflikationstabellen

På uppmaning av en kollega (nåja, jag är väl inte avig heller) så kör jag igång en till matteblogg! Kanske att denna är mer till kollegiet än... eller ... jag ska inte begränsa mig eller er så den är till oss.

Vad blir skillnaden mellan Mattestudion och Pluttifikationstabellen då? Skillnaden är väl syftet med dessa bloggar. Mattestudion ger eleverna reflektionstid över sitt lärande medan Pluttifikationstabellen ska ger reflektionstid till ?...ja du bestämmer!

Namnet Pluttiflikation som de flesta känner igen kommer från Pippi Långstrump böckerna då Pippi ska gå i skolan. Hon får inte riktigt ihop skolgången eller "pluttiflikationen" och så är det ju för många elever idag.

/Mattehäxan

4 kommentarer:

Jannie Jeppesen sa...

Äntligen en blogg om arbetet och tankarna bakom! :D

Mattehäxan sa...

Jannie: Rom byggdes inte på en dag... ;-)
/"pluttifikationsbellan"

Anonym sa...

Hej
Hittade dig hos Anne-Marie Körling. Jag tittar förbi fler gånger :D

Fridolotta sa...

Heja Johnna! Denna kommer jag att följa - den första för mig <3<3<3

mamma till 8-åring som redan hatar matte - hur är det möjligt???