lördag 18 april 2009

Dyslexi - påverkar den matematiken?

Jag har en kollega som brukar säga att dyslexi är nästan som mässlingen, man vet inte riktigt hur den tar och hur mycket. Och jag är benägen om att hålla med, i flera nivåer. Eleverna har olika "grad av dyslexi" om man nu kan gradera dyslexi, kanske att jag skulle prata om nyanser istället? Det kanske känns ointressant att diskutera grader, nivåer eller nyanser men det spelar roll. Alla dyslektiker har inte samma "problem" och därmed inte heller behov av samma sorts lösningar.

Se en aktuell intervju med Ingvar Lundberg och dagens dyslexiforskning.

Ibland blir jag fundersam över kunskapen om dyslexi i skolvärlden. Det vill säga att min förställning är att pedagoger har bra kunskap om dyslexi. Vi vet idag att man har rätt till uppläst material, förlängd provtid, muntliga förhör osv. Men jag har kommit fram till att så är inte fallet, tyvärr. Jo, om vi pratar om språklärare till exempel men om vi pratar om matematiklärare så är det inte så. Självklart generaliserar jag nu och jag är medveten om att det är hårt. Dock så är det så i min värld, hemma på min gata, att jag kan få frågor eller snarare påståenden "Men hon har dyslexi, vad har det med matematiken att göra?!" eller "han är ju dyslektiker - matematik är ju siffror!"

Då förstår jag att vi (inklusive jag) inte har varit tillräckligt tydliga och att vi fokuserar för mycket på språkämnen och dess lärare i information. Vi (jag) måste blir bättre! Vi måste lyfta fram exempel som rör alla. Vi måste bryta ner informationen om vad problematiken är och hur den kan påverka eleven i de olika ämnen och även livet efter skolan.

Vilka problem kan du se i matematiken
- med tanke på dyslexi?

3 kommentarer:

Anonym sa...

De elever som har läs- och skrivsvårigheter har ofta svårigheter med sitt korttidsminne, vilket i sin tur innebär stoooooora svårigheter med matematiken. Och kortidsminnet behöver de ju ha för att kunna hålla reda på saker och ting ...

Mattehäxan sa...

Ja, inte alla men många har stora problem med korttidsminnet. Och som du säger så innebär det ofta ett stort problem med matematiken. Många kan inte så enkla saker som multiplikationstabbelen, uträkningsmetoder i de fyra räknesätten men de kan räkna med miniräknaren. På nåt sätt glömmer de "tekniken" men många gånger förstår matematiken.

En annan sak Öpedagogen, bra att du skrev läs- och skrivsvårigheter, det glömde jag. Dumt av mig! Många får ju faktiskt inte diagnosen dyslexi i unga år utan just läs- och skrivproblematik.

Anonym sa...

... och vad viktigt hjälpmedel blir för dessa elever. Miniräknaren (som ska användas enligt kursplanen i mateamtik) ser många elever (och kanske även lärare) som fusk - Usch, jag blir ledsen när jag tänker tanken ...