fredag 24 april 2009

Svångrem

Från flera håll; skolverket, regering, forskning och media höjer röster för att man måste öka resultaten i matematiken, höjer röster för att öka lusten till natur ämnen för en utveckling i "rätt" riktning.

Man inför nationella prov i naturorienterade ämnen för att öka kunskapsnivå och säkerställa den i årskurs 9. Detsamma gäller införande av nationella prov i åk 3 i matematik. Det diskuteras att det borde finnas flera betygskriterier samt att vi bör sätta betyg tidigare. Skriftliga omdömen införs. Ordning och reda i klassrummet. Man diskuterar diciplinära åtgärder, både i skolan men också i samhället utanför.

Samtidigt är det lågkonjunktur. Många skolor drar åt. Omstruktur i hur man arbetar (i lag) fler elever per pedagog, mindre ekonomiskt utrymme att laborera med grupper, lärartäthet, undervisningsmaterial mm. Det vill säga att förutsättningarna (för vad man nu vill) förändras ganska radikalt de närmsta åren.

Svångremmen drar åt Sveriges skolor och dess pedagoger, är den till ondo? Första intrycket kan naturligtvis vara en illa, ledsam missvisande bild av möjligheter. MEN, detta innebär förändringsmöjligheter i en annars ganska trögrörlig och stiff verksamhet . Det innebär inte bara möjligheter utan ställer krav på förändring i ledarskap, pedagogiska tankar samt tekniken i skolan.

Man bör fundera vem som lär vem i skolan, vad försöker vi (pedagoger) lära ut och förmedla samt för vem och vilken framtid.


Möjligheterna är oändliga om man vågar se utanför ramarna. Om man får möjlighet att se utanför ramarna. Detta kräver ju självklart större visioner än " det måste bli lite mer lustfyllt i skolan" eller "lugnt i klassrummet är a och o för lärandet". Man bör ta in samhället i skolan, inte låta skolan vara en del av samhället eller ett litet samhälle i sig. Vi kan inte vara ensamma i utvecklingen, vi måste aliera oss med resten av världen både pedagogiskt men också i tanken. "Krisen" får inte bli en ursäkt till att inte omvärdera och förnya, det måste bli och vara en möjlighet!

Svångremmen är vår möjlighet att ta vara på det några brinnande eldsjälar har påbörjat. Begrepp som IKT och EPL borde lägga i fokus och i framkant för framtiden, för våra barns utbildnings skull, om vi ska "öka resultaten"! Jag tror att vi har en lååång process att gå igenom i skolvärlden men ack så spännande!


Hur tänker du?

1 kommentar:

Anonym sa...

Släpp in världen i klassrummet, via projektor och Internet. Samhället är en del av världen.

Trots svångremmar som dras åt tror jag att det "pedagogiska GO:et" ändå finns i skolan. Det tyckte iaf de politiker som besökte vår skola i veckan. Entusiasm och framåtandan var större på vår skola än hos politikerna i nämnden. Kanske skulle politikerna behöva vara mer ute i skolverkligheten istället för att sitta och läsa rapporter och statistik. Kanske skolan då inte blir så odiciplinerat och hemsk som den frammålas i media - Så tänker jag :)